Powrót ze Szklarskiej przez Jakuszyce ;) /Hrgn/

Niedziela, 22 kwietnia 2018
Kategoria Nielicho, Odkrywczo
To był wyjątkowo (jak na mnie) aktywny dzień: połaziłem po górach, pojeździłem po górach, wróciłem w całości o własnych siłach do Morsownii z licznemi objazdami i jeszcze zdążyłem być na mszy. :)

Wczesnym rankiem wyjechałem z Sz. P. Dolnej na jej przeciwny biegun - Jakuszyce, prawie 400 m wyżej.
Tzn. przewyższeń było o wiele więcej, bo po drodze spenetrowałem mnóstwo malowniczych podjazdów w bajecznych niekiedy wręcz zakątkach Szklarskiej:

/gdzieś na horyzoncie, około tej kapliczki, jest Zakręt Śmierci/

/na końcu świata niespodzianka (za hutą i dzielnicą Huta)/

/kawałek dalej droga typu przepaść :) /

W drodze na Jakuszyce...

/w sumie to nie był zły chłopak. Wystarczyło mu tylko chować dowód przed każdymi wyborami ;)) /

Warto wspomnieć, że Jakuszyce to najzimniejsze miejsce w PL w relacji do swej wysokości (886m) - zimą dobijają do -40 a przymrozki są możliwe nawet w lipcu. :O Jest tam także najniższe stanowisko kosodrzewiny w PL.
Co ciekawe, przed II WŚ była to normalna wieś. Dziś reliktem po niej są 4 domki, z czego chyba tylko jeden stale zamieszkany. Wszystko wskazuje na to, że jest to jedyny dom w PL, który jest obsadzony kosodrzewiną w sposób naturalny. <3

/mieszkałbym!/

Bawiłem w paru miejscach na wysokości ok. 1000 m (w sobotę Wysoki Grzbiet) a w niedzielę Babiniec - i nawet na zacienionych, północnych stokach śniegu już nie było..

/pozostałość po wyciągu narciarskim Babiniec na górze o tej samej nazwie/

/pod szczytem/

/na szczycie - w tle jedyna w Polsce górska kopalnia ("Stanisław", 1070 m) /

/rachityczne, skarłowaciałe drzewo na szczycie szczytu - uwielbiam! <3 /
...choć martwa i wygnieciona trawa pozwalała się domyślać, co tu się jeszcze niedawno działo.
Czułem nosem oraz po kościach (i kłach), że Jakuszyce, choć 100 m niżej, to mnie nie zawiodą - i miałem rację: oto śniegi w upalny dzień! <3<3<3

/tyle było śniegu nagarniętego/
Co ciekawe, mimo połączenia gorącej pogody i wielkiej ilości śniegu nic z tej hałdy nie ciekło..

/tyle było śniegu w stanie naturalnym/
Spójrzcie tylko na tę zmaltretowaną po ciężkiej zimie trawę! <3
... a obok falujące z gorąca powietrze nad DK 3 :>

Jakuszyce to także stolica polskiego narciarstwa biegowego. Dotąd były przaśne kontenery itp. postkomunistyczna infrastruktura, ale czas jest wiekopomny - właśnie Dobra Zmiana rusza z wielką przebudową Polany - za 100 baniek powstanie profesjonalny kompleks narciarski (ubocznie także rowerowy, kijkowy itd.) ponoć z potencjałem na Olimpiadę Zimową. :O
Przed Dobrą Zmianą:

i w trakcie ;p

/"tu na razie jest ściernisko..."/
A jak będzie - to już sobie oblukajcie w internetach. ;p
Aż żałuję, że nie mam doświadczenia ani predyspozycji do obsługi turystów - duży kompleks turystyczny z dala od ludzkich osiedli (kogo oni zatrudnią, jak nawet "na dole" brakuje ludzi?) a to wszystko w oazie zimna - pracowałbym i mieszkałbym...

Aż zaszalałem i kupiłem sobie gotowe żarcie (na szczęście podano wystygnięte :) ) - to białe w naleśniku to bita śmietana, a to białe w tle to (u)bity śnieg <3<3

Na stacji PKP (najwyższa w PL!) w ostatniej chwili odechciało mi się wracać pociągiem i w całości wróciłem na kołach.
Za to trafił się tam nieszczęśnik z MTB, który "w którymś pociągu" zostawił plecak - nie tylko z kasą i dokumentami, ale i z "trawą". Ups... :>

Powrót oczywiście bajeczny, do Piechowic niemal nie schodziłem poniżej 40 km/h i to bez pedałowania.
Później bywało różnie, trafiałem na liczne objazdy, podjazdy i drogi nie do jazdy. A żeby się bardziej dobić, to nawet robiłem własne objazdy objazdów - przez place budów, przez pola - jeno z mapą samochodową. :D Zawsze to jakaś dodatkowa adrenalina. ;)
No i całą drogę jechałem na 'spadywujacym' ciśnieniu a poza zjazdami - całą drogę z ręką trzymającą mocno sprężynujący wihajster od tylnej przerzutki - mimo częstej zmiany pozycji dłoni nabawiłem się kilku odcisków i wielu odrętwień. :)
Plus dobiłem swoją spaleniznę z poprzedniego dnia - w kolejnych dniach miejscami to po dwie warstwy skóry ze mnie schodziły. :)

Sama przysnęłaś. ;p
- 10:17 sobota, 19 maja 2018 | linkuj
A potem Morsie się obudziłeś :D
- 08:16 sobota, 19 maja 2018 | linkuj
100 km/h bo na jednym hamulcu i jeszcze x2 bo na Huraganie. ;)
PS. na Wielkim Kole maks. miałem chyba 23 i to było w pewnym sensie większe wrażenie, niż 50+ na moich dwukołowcach. ;]
- 22:23 piątek, 18 maja 2018 | linkuj
Boję się takich szybkości na rowerze ....:) pewnie to jakaś fobia ...
- 20:55 piątek, 18 maja 2018 | linkuj
"On" w starym MTB ma tak zjechane klocki, że w sumie jechał bez hamulców :) A swego czasu na stalowym Authorze, gdzieś w liceum, spokojnie zdarzało mi się rozpędzać do 80+.

Katana, wartości około 50 km/h niemalże codziennie zaliczam na podpoznańskich płaszczyznach, nie ma się co bać :)
- 20:43 piątek, 18 maja 2018 | linkuj
Evita: sugeruję Ci bilet w jedną stronę ;))

K78: sama jesteś destrukcyjna. ;p Już półtora roku tak jeżdżę :D zgubiłem sprężynkę od wihajZderka i nic nie zrobię...
A dodam jeszcze, że od dobrych 2 miesięcy szczela mi napęd na najszybszym biegu. :)
A co do 60 km/h - to on zjeżdżał na 2 hamulcach, a moje 50 na jednym to tak jakby 100km/h na obu. ;))
PS. ponoć wystarczy na chwilę puścić hamulce na Przeł. Karkonoskiej i na budziku masz 80 o_O
- 20:22 piątek, 18 maja 2018 | linkuj
60 km/h ?! chybabym zemdlała ze strachu. Max na moim Cubku jechałam 50 z groszami i już wtedy czułam się baaardzo nieswojo....ale gnałam (akurat z górki) na pociąg....

Do wycieczki przyczepić się nie można - ale Ty Morsie to jesteś strasznie destrukcyjny.
Lubisz sprawiać sobie ból i krzywdę.
Tak ciężko kupić normalną manetkę ? - w imię czego/ kogo używasz zepsutej manetki ?
Bo to ani śmiesznie, nie jest ani mądre ...
- 19:46 piątek, 18 maja 2018 | linkuj
Pojechałabym...
Evita
- 06:26 piątek, 18 maja 2018 | linkuj
Malarz: dzięki. :)

T-king: większość zjeżdżałem na hamulcach powietrznych (rozpięta bluza, rozpięty plecak, rozpięta sakwa). Maks. dochodziło do 50km/h bez paru "kresek", i jak były zakręty to parę razy nawet trochu przyhamowałem. ;)
- 20:13 czwartek, 17 maja 2018 | linkuj
Aha, też mi szkoda Konrada :)
- 18:22 czwartek, 17 maja 2018 | linkuj
Spoko relacja, podoba mi się. I nawet ładne fotki Ci wyszły.

Szkoda tylko, że na zjeździe nie poszalałeś - ja na oponkach 26x1,95 ze sporym bieżnikiem rozpędzam się tam do okolic sześciu dych. A Ty - ekhm - szosą :), do zaledwie 40+? :)
- 18:22 czwartek, 17 maja 2018 | linkuj
Świetna wycieczka okraszona ciekawymi fotkami!